Laatste dagen Sydney en de 2-weekse Roadtrip - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu Laatste dagen Sydney en de 2-weekse Roadtrip - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Sydney en de 2-weekse Roadtrip

Door: Marc Koetsier

Blijf op de hoogte en volg Marc

31 Oktober 2012 | Australië, Adelaide

Zaterdag 13 oktober, de laatste dagen in Sydney zijn aangebroken, nog snel alle laatste dingen verzamelenen regelen. We zijn die middag met ze 3e naar Bondi Junction gereisd met de trein om camping inkopen te doen. De treinstations lijken heel erg op het engelse systeem, alles is zo veel mogelijk ondergronds en je komt alleen op het perron als je kaartje is goedgekeurd door de poortjes.

Bij Bondi Junction aangekomen te zijn kwamen we een outdoor winkel tegen waar we onze slaapmat gekocht hebben voor relatief weinig. Op advies zijn we ook naar de K-Markt gegaan, en dat was een hele goede, je kan hier echt vanalles kopen voor heel weinig, en dat hebben we zeker gedaan. Dit is soort van action en xenos in 1 maar dan supper groot. Voor 3 dollar per stuk hadden we een supper relaxte inklapbare stoel met rugleuning. Daar hebben we ook een eigen drinkmok, reisbestek, borden en nog een kussen gekocht. Na deze goede inkopen zijn we terug gegaan naar ons hostel waar we gezellig bij de mac donalds zijn wezen eten. Na het eten zijn we met ze alle aan de vieze Coone gegaan om dronken te worden en hadden we een hele gezellige avond.

Zondag de 14e was alweer onze laatste dag in Sydney en dat hebben we zeker gemerkt, met een beetje somber weer aan het begin van de ochtend en prachtig uitzicht en zonneschijn in de middag zijn we naar de Skytower geweest. Dit is de hoogste toren van Sydney waarbij je prachtig uitzicht hebt over de hele stad. Deze toren staat midden in de stad in een winkelcentrum. Je loopt eerst het winkelcentrum door voordat je bij de ingang van de Skytower bent. In de toren krijg je eerst wat informatie te zien over de toren en een kleine 4D film over Sydney. Daarna stap je de lift in en ben je binnen 44 seconden op ruim 350 meter hoogte en heb je een prachtig uitzicht over de hele stad, de omgeving en de mooie stranden van Sydney. In de toren heb je een 360 graden panorama vieuw wat heel erg mooi en indrukwekkend was.
Het uitzicht over de stand is niet te beschrijven zo mooi, zelfs op foto's krijg je dat niet te zien!
Na de Skytower zijn we met ze alle nog wat wezen eten en daarna ging ieder even ze eigen gang. Ikzelf ben naar Chinatown gelopen wat nog een flinke wandeling was. Na ongeveer 20-30 min lopen liep ik tussen alle chinezen en jappaners, in de stad zelf liepen al aardig veel maar hier voelde je eigen net een buitenlander. Chinatown in Sydney stelde helaas weinig voor, er was 1 bekende straat wat niet zo groot was maar de Chineese gebouwen waren wel mooi. In die straat waren vollop eet restaurantjes waarbij ze je de tent in lokte om bij hun te komen eten (eigenlijk net zoals in Griekenland). Tussen de restaurantjes zaten de chineese winkels waaraan je dat gemakkelijk kon zien, al die chineese knuffels enz waren hier vollop te koop. Aan het einde van de straat was (wat ik dacht) een heel groot winkelcentrum. Toen in daar binnenliep kon ik me ogen niet geloven, het was precies als de Utrechtse Bazaar naar dan 5x zo groot en in het Chinees.

Na de markt even over gelopen te zijn ben ik terug gelopen richting de Chineese garden wat een hele prachtige Chinese tuin is, helaas moest je hiervoor betalen en had ik te weinig tijd, anders was ik er zeker doorheen gelopen. Langzaam verliet ik Chinatown terug naar de gewone Australische mensen om daar nog even na te genieten van de dag. 's Avonds zijn we met de laatste mensen van de Jumbogroep uit eten geweest en heb ik heel goedkoop een heerlijke snitzel gegeten. Na het eten hadden we nog wat Hollandse bier gekocht (grolsch) om de jumboreis af te sluiten en te proosten op ons avontuur hier in Australië! Daarna nog even snel me tas ingepakt en lekker me bedje ingedoken.

Maandag 15 oktober, de dag waar we al dagen naar uitkeken, eindelijk weg uit de stad, meer van Australië bekijken en op roadtrip langs de zuidkust. Wessel moest nog wat laatste dingen regelen en Herre en ik zijn de auto alvast wezen halen. Met de taxi zijn we naar de autoverhuur gereden waar allerlei gepaintde auto's en bussen stonden, het leek net of dat het allemaal hippies auto's waren!

Op het moment van wachten tot we aan de beurt waren kwamen we er achter dat we geld te kort kwamen....... SHIT! en nu.... Snel naar de bank gelopen om de laatste centen bij elkaar de verzamelen zodat we de auto mee konden krijgen. We waren namelijk vergeten Wessel zijn deel mee te nemen. Gelukkig was het snel opgelost en stond dan eindelijk onze roadcar klaar. Na eerst even genoten te hebben zijn we ingestapt en legde ik de eerste meters af in een Australische auto, automaat en linksrijdend. Heel erg wennen was dit in het begin, alles lijkt anders en vreemd terwijl het gewoon allemaal hetzelfde is. Rijdend opzoek naar de terugweg naar ons hostel om onze spullen te halen en in te laden kwamen we op een kruising waar we rechtsaf moesten. Ja hoor daar ging het gebeuren... De eerste bocht aan de andere kant van de weg met vreemden stoplichten. Hierzo staat aan de begin van de streep en aan de overkant van de kruising dezelfde stoplichten, gelukkig was het dus makkelijk te zien wanneer je mocht rijden. Het stoplicht sprong op groen, ik liet me rem los, gaf een klein beetje gas en reed op de kruising, ineens reed de overkant ook rechtdoor :O ik schrok me kapot en kon nog snel voor de tuterende taxi me bocht maken. Dit was gelijk al zo moment van whats happend! Gelukkig was het goed gegaan en vonden we snel ons hostel. Na het showen van de auto en alles ingeladen te hebben reden we dan eindelijk weg uit Sydney.

Na ongeveer en uurtje waren we uit de stad en reden we op highway 1 richintg het zuiden. Al snel namen we een afslag om de Great Pacific Road te rijden, dit was een geweldige weg door de bossen met alleen maar haarspeld bochten, bij iedere bocht stond weer een andere advies snelheid om door die bocht te gaan, gevarieerd van 15 t/m 65 km/h. Na ongeveer een uurtje die weg gereden te hebben en 2 uur uit Sydney weg te zijn kwamen we op geweldig uitzichtpunt waarbij je de hele Pacific oceaan kon zien en de mooie rotswanden van de zuidkust. We stonden daar even te genieten van het geweldige uitzichtpunt. Daarna zijn we de auto weer ingestapt om verder te rijden langs de prachtige kust.

Al snel kwamen we aan bij lake illawalla waar we een redelijke luxe camping plek hadden recht aan het meer met de wilde zee in onze achterrug. Na de boodschappen gingen we dan de tent op zetten, nieuwschierig hoe dat hij zal zijn maar met weinig zin om alle 50 haringenen de grond in te slaan zijn we begonnen. Allereerst deden we het zeil eraf en moesten we een trapje uitschuiven. Bij het hangen aan de trap kwam de tent los en vouwde uit zichzelf uit..... What the fack was onze eerste gedachte en we lagen helemaal dubbel van het lachen. Komischer camperen kon niet. Na onze verbazing stond de tent op het dak van de auto en met een trap konden we erin komen om te slapen. Dit hadden we nog nooit gezien en nooit verwacht, het eerste wat we dachten is dat de ontwerper hiervan supper stoned en mega dronken was!

Toen de tent dus binnen 2 min stond en met 2 haringen gingen we voor het eerste koken op onze 1 pits camping gasstel. Opzich ging dit best goed en hadden we een heerlijke eerste maaltijd met worstjes, bruine bonen, snijbonen en aardappelen uit blik.
Uit blik? Ja uit blik.... Dit hadden we zelf ook nog nooit gezien in de supermarkt. Verse, gesneden en gewassen aardappels in een blikje die nog best goed smaakte ook.

Helaas was het al snel donker en kookte we een beetje bij zonsondergang en in het donker, de vlam van het gasstel was er al onder geslagen waardoor we ons grasveldje gelijk al in de fik staken! Snel het kleine brandje uitgetrapt en verder gekookt op het asfalt.

Na de heerlijke maaltijd en de lekkere warme douche hebben we genoten van de mooie avond bij het meer met super veel sterren. Daarna zijn we onze tent ingedoken om te slapen met de zee op de achtergrond.

Dag 2, de 16e van onze roadtrip. 's Ochtends redelijk uitgeslapen in de tent. De eerste nacht was vreemd en had een beetje onrustig geslapen omdat je niet veel ruimte in de tent had, dus je kon ook niet zo gemakelijk jezelf omdraaien.
Na het ontbijten hebben we de spullen ingepakt en zijn we verder gaan reizen. Langs de mooie landschappen van de zuidkust en de prachtige wegen zijn we gaan luchen bij Jervis Bay in het Nationaal Park. Hier zaten we op een strand met prachtig uitzicht over een soort van meer. Helaas stonk het hier wel erg naar dode vissen en stinkend water maar dat kon het uitzicht niet verpesten. Na de lunch hebben we onze roadtrip voorgezet en een camping opgezocht. In de Lonely Planet stond een leuke camping plek aan het strand bij kangeroes. Wij zijn die kant opgereden en kwamen in de middle of knowhere uit in de bossen met allemaal rare wegen. Toen we de camping opreden (soort van ingang) zagen we gelijk allemaal kangeroes rondlopen. Wij konden onze ogen niet geloven, dag 2 uit de stad en nu al zagen we wilde kangeroes. Er liepen tientallen bij elkaar.
Nadat we een plek hadden opgezocht, tent uitgezet zijn we bij het strand wezen kijken. Op het strand liepen nog meer kangeroes die we konden aaien. Al snel heel veel foto's gemaakt van deze geweldige beesten en over het strand gelopen. Er vlogen hier vogels waarvoor je moest opasssen. Als je geen pet op heb of een stok bij je hebt waarmee je in de lucht zwaait denken deze vogels dat je eten bent en proberen ze op je hoofd te zitten of je te pakken met hun scherpe klauwen. Toen we in het gebied van de vogels waren klopte dit nog ook. We werden aangevallen door iedere keer de dezelfde vogel. Het leek alsof hij wegvloog maar al snel maakte hij weer een bocht om je aan te vallen.
We zijn al snel weg gerend van die plek en terug richting onze campingplek gegaan.
De eigenaar waarschuwde ons al dat er geen warme douche is, geen drinkwater en geen elektrischiteit. Hier hadden we ook geen telefonisch bereik. Als snel zaten we dan in de bush bush back to basic met ons blikvoer.
Er was gelukkig wel een kookplek waar we op konden koken. Helaas werd het al snel donker en zaten we te koken met een zaklamp. Dit was gelukkig goed gegaan en na onze heerlijke maaltijd waren we nog even aan het genieten van het donker en de stilte die daar was. Tijdens het genieten kwamen al snel onze nieuwer vrienden, de possums, ons gezelschap houden. Deze kleine beesten zijn heel sniekie opzoek naar eten en maken bijna geen geluid. We zijn ons een aantal keer rot geschrokken toen er ineens een possum op de bank sprong zonder dat je het doorhad!
Na het relaxen zijn we terug gegaan naar de tent om te genieten van de duizende sterren die in de hemel schenen. Zoveel sterren had ik echt nog nooit gezien en dit was een prachtig uitzicht.

De volgende ochtend zijn we om 6 uur ons bed uit gegaan om de wilde kangeroes te zien in de zee om te gaan zwemmen bij zonsopkomst (dat is wat de eigenaar ons vertelde). Helaas hadden ze hier geen zin in maar hebben we wel een mooie zonsopkomst gezien op het strand waar bijna niemand liep. Dit was echt een prachtig moment.
Na het genieten zijn we gaan ontbijten, spullen ingepakt en weer terug de weg op gegaan om het mooie australie te bekijken. Tussendoor hebben we een aantal keer gestopt om de prachtige lookout punten te bekijken waar je mooi uitzicht had.
Aan het einde van de dag hadden we een camping gevonden in Cape Conran. Dit was wederom weer zonder luxe faciliteiten zoals warm water, drinkwater, elektrischiteit en telefoon bereik.
Deze camping had een plek bij de tent waar we zelf vuur mochten maken, en dat gingen we ook snel doen. Eerst nog even snel hout bij elkaar verzamelen om daar de hele avond van bij het kampvuur te zitten. Het vuur wou niet echt snel gemakkelijk aan maar met een paar tips van de Australische buurman hadden we al snel een mooi en lekker warm kampvuur de hele avond.
We probeerde hierop nog te koken maar dit duurde helaas best lang, dan maar op het gasstel. Na de heerlijke maaltijd hebben we de afwas maar gedaan met koud water en daarna heerlijk bij het kampvuur gaan zitten voor de warmte. Het was deze avond best koud. Ik schat rond de 8 graden hooguit, misschien zelfs nog minder.
De australische buurman kwam al snel een praatje maken en na 10 min praten gaf hij gelijk al zijn telefoon nummer. Voor het geval dat wij een keer een slaapplek nodig hebben in de buurt van Melbourne of als er problemen waren konden wij hem bellen. We waren helemaal verbaasd dat dit zo snel gebeurde en zeker de gastvrijheid van de australische mensen.
De avond waren er zoveel sterren te zien, dat was ongeloofelijk. Nadat het vuur uit was zijn we snel gaan slapen.
Ik moest 's nachts eruit om te plassen, toen ik de kou betrad en omhoog keek naar de sterrenhemel kon ik me ogen niet geloven, op elke centimeter in de lucht waren duizenden sterren te zien. Er kwam enorm veel licht vanaf en dit was een geweldig uitzicht. Zelfs nu ik het typ of aan iemand verteld krijg ik er nog steeds kippenvel van.
Dit uitzicht was zo prachtig en indrukwekkend dat het niet te beschrijven is. Helaas kon ik niet zo lang genieten omdat het nogal aardig koud was. Ik hoop dat ik dit uitzicht weer heb zodra ik de outback in ga.

Donderdag de 18e van oktober, de dag dat we veel kilometers gingen maken richting Philip Island om hier wilde piguins uit de zee te zien komen bij zonsondergang. Tussen de lange rit door hebben we nog een aantal keer op mooie plekken gestopt om van het uitzicht te genieten die de zuidkust ons bracht. Rond 6 uur 's avonds hadden we eindelijk een camping gevonden en zijn we snel doorgereden naar de pinguins om die te bekijken. Helaas duurde het nog 2 uur voordat ze kwamen en hebben we al die tijd gewacht in de kou. Er ws een hele stevige wind die niet aangenaam was, gelukkig had ik me jas en me vest bij me, ook al hielp dat niet echt.
Om 8 uur kwamen dan eindelijk de piguins wat een prachtig gezicht was. In kolones betraden ze het land en liepen ze over het strand richting de rotsen om hun nesten op te zoeken. Nadat ze achter de rotsen waren kon je er langs lopen om te zien lopen, je stond soms minder dan een meter van zo piguing af wat echt geweldig was. Dit waren trouwens ook de kleinste piguinssoorten die er zijn. Na een uurtje waren ze op bestemming en zijn we snel de auto ingestapt met de kachel voluit terug richting de campng. Hier hebben we als avondeten wat chips en nootjes gegeten omdat we geen tijd en zin meer hadden om om half 10 nog te gaan koken. Daarna hebben we tot nu toe 1 van de beste douches gehad. Na 2 dagen in de wildernis was het best lekker om even een goede warme douche te pakken.

De volgende dag hebben we nog wat van het eiland bekeken en zagen we in de verte nog zeerobben liggen op een eigen stukje prive rots. Het puntje van het eiland was ook prachtig met de wilde zee die tegen de rotsen aan kletste.
Na de sightseeing op het eiland zijn we verder gereden naar Melbourne. Na 5 dagen kamperen hebben we in de stad een hostel opgezocht om even een aantal dagen goed te slapen, te wassen en een aantal van de Jumbogroep weer te ontmoeten.
Het rijden in de stad was best wel weer vreemd. Hier rijden ze al links maar om rechtsaf te slaan moet je links voorsorteren. Dit was in het begin best wel vreemd maar al snel wende we eraan. Toen we aan het eind van de middag ons hostel hadden opgezocht en de andere van de groep weer zagen zijn we met ze alle uit eten geweest bij een pizzaria en daarna nog even een engelse kroeg in gegaan om te stappen.

Zaterdag 20 oktober. Na een heerlijke nacht in even een goed bed zijn we met ze alle een gratis stadstour wezen doen in Melbourne. Hier hebben we in bijna 4 uur heel veel highlights van de stad gezien en veel informatie gekregen over de historie.
Na de mooie tour en de prachtige gebouwen gezien te hebben, hebben we 's avonds met ze alle gekookt en nog genoten van de avond in het hostel.

De volgende dag zijn we naar de oudste en bekendste gevangenis geweest van Melbourne. Met nog extra korting (wat we gesmokkeld hadden) zijn we de gevangenis gaan bekijken van binnen. Dit was heel erg mooi en indrukwekkend. De gevangenis draaide ook heel erg om het verhaal van Net Kelly die een belangrijke rol speelde.
Na de gevangenis bekeken te hebben kregen we ook een soort van rondleiding als echte gevangenen. Hierbij werd er op een aparte en grappige manier verteld hoe de mensen binnenkwamen bij het politiebureau, hoe ze behandeld werden en opgesloten. Zelf werden we ook nog opgesloten om te voelen hoe dit was.
Na deze geweldig tour hebben we nog even gerelaxd in het park, wat gegeten en alvast de boodschappen gedaan voor het avond eten.
's Avonds hebben we weer met ze alle gekookt. Daarna hebben we nog een film gekeken in de tv Lounge en daarna ben ik lekker gaan slapen.

Maandag 22 oktober, Dit was de dag dat we Melbourne gingen verlaten en weer verder op roadtrip gingen. Na het halen van de auto, spullen weer in de auto gelegd en het afscheid nemen van de groep zijn we verder gereden richting Torquay. Dit is een echt surfers stadje waar je zowat alleen maar surfspullen kan kopen, de outlet stores hadden ook surfspullen in de uitverkoop. Nadat we een camping opgezocht hadden, wat aan het strand bleek te liggen, zijn we bij het strand wezen kijken waar ook alleen maar gesurfd werd. Dit was echt supper leuk om te zien hoe jong en oud aan het surfen waren op de redelijke hoge golven.
Daarna zijn we gaan koken in de keuken die daar was en hebben we de hele avond daar lekker gezeten omdat het buiten weer supper koud was. Na de heerlijke warme douche zijn we ons bed weer ingedoken om de volgende dag te beginnen aan de Great Ocean Road.

Dinsdag 23 Oktober. Eindelijk was het zover, de Great Ocean Road waar we al dagen, misschien weken, naar uitkeken. In Torquay begon de Road dus dat was aardig makkelijk. Na een kilometer of 15 reden we dan eindelijk recht langs de zee over toch wel de wereldbekende weg. De GOR had ook weer van die mooie wegen met allemaal haarspeld bochten langs de zee. Tussendoor zijn we op een aantal mooie highlight plekken gestopt waar je bij de wilde koala's liep. Alleen waren de koala's hier niet het hoogtepunt. Er waren hier tientallen papegaaien die op je rug of schouder kwamen zitten. Zodra je ze eten gaf kwamen ze allemaal naarje toe waarbij ze vochten om een paar korretljes voer. Dit was een prachtig gezicht om te zien!
Hierna zijn we de auto weer ingestapt om een lunchplek op te zoeken. We hadden een mooie plek gevonden in een soort van park alleen stond hier supper veel wind, dus even gemakkelijk eten en genieten ging hier niet zo makkelijk.
Daarna zijn we doorgereden naar het regenwoud waar we even gelopen hadden. Dit was best apart om in het zuiden van australie in het regenwoud te lopen. Na het regenwoud zijn we richting een oude vuurtoren gerden waar je schijnbaar supper veel voor moest betalen dus hebben we dat niet gedaan. We zijn toen terug gereden richting de GOR en als snel zagen we een gedeelte waar tientallen wilde koala's in de bomen zaten. We zijn hier gestopt om te genieten van dit uitzicht. Vele koala's waren aan het slapen (ze slapen 20 uur op een dag) en enkele waren een beetje actief. Sommige hadden ook nog een aantal Joey's (baby's) bij zich. Een klein stukje verderop zat een koala in de bosjes op ooghoogte die je zowat kon aanraken. Na een paar fotoshoots zijn we de auto ingestapt om weer verder te rijden. De volgende stop waren de Twelve apostels dat toch 1 van de bekendste dingen zijn van de GOR. Bij de indrukwekkende stenen die in de zee nog stonden waar we naar aan het kijken waren hebben we even staan genieten van het mooie uitzicht en uiteraard weer foto's gemaakt en een groepsfoto. De rotsen blijken ook elke jaar 2 cm te slijten, dit was best wel interesant want ooit zullen deze rotsvormen dus vergaan en wij hebben de foto's hier nog van zoals ze nu nog zijn.
Na de Twelve Apostels zijn we naar een camping plek gereden die heel erg teven viel, de camping zelf niet maar het dorp. Op de kaart leek het een redelijke grote plek maar het was totaal niks. De winkels gingen om 5 uur dicht, eten was hier niet te verkrijgen en we kregen als maar meer honger. Gelukkig was er nog een viszaakje open en hebben we maar gefrituurde vis gegeten op de camping. Na enorm veel gelachen te hebben in het treurige dropje hebben we nog van de avond genoten.

24 Oktober, dag 2 van de Great Ocean Road. We zijn eerst een stukje terug gereden om Lorch Ard Gorge te bekijken en de Londen Brigde, dit waren 2 mooie pleken die iedere een eigen bijzondere verhaal hadden. Bij Lorch Ard Gorge is vroeger een schip tegen de rots aan gebotst en gezonken waarbij er 2 mensen het overleefd hebben om een eenzaam strand en de Londen Brigde was een soort van Apostels met een soort van brug die later is ingestort waarbij er mensen opliepen.
Na deze dingen bekeken te hebben, hebben we de kust verlaten en zijn we het binnenland ingereden richting the Grampians. Dit is een mooi natuurgebied van de staat van Victoria waar we 2 nachten verbleven. Onderweg daar naartoe kwamen we nog wilde walibies tegen die de weg overstaken. Gelukkig had de auto goede remmen!
Na de boodschappen gedaan te hebben, de camping opzoeken zijn we een nachtje illegaal gaan slapen op een camping. Dit kwam doordat je bij het kantoor in het dorp een ticket moest kopen alleen deze was al dicht. Je moest de volgende ochtend dan zeggen dat je daar geslapen had maar wij zijn op low budget dus hebben we een nachtje illegaal geslapen. We zijn hier nog wat hout gaan zoeken voor een kampvuur en hebben hier nog lekker gegeten.

De volgende ochtend hebben we de Grampians bekeken en mooie wandelingen gemaakt in het natuurgebied. We hebben een wandeling gedaan van 5,5 kilometer waarbij je tussen de rotsen loopt en erover heen moet lopen. Dit was een gewedlige wandeling maar ook zeer zwaar. Gelukkig maakte het uitzicht bovenin alles goed. Je kwam op een het hoogst toegangelijke plek terecht van het gebied.
De terugwandeling ging gelukkig sneller. Na deze mooie tocht zijn we nog een waterval gaan bekijken die echt schitterend was.
Daarna hebben we een andere campingplek opgezocht (die we wel betaald hebben) om daar te overnachten.
Toen we daar aankwamen liept er een wilde kangeroe rond bij de overburen, zei hadden het alleen niet door en die kangeroe had een zakje met eten van hun gestolen, wij lagen helemaal dubbel toen we dit zagen. Toen die mensen het door hadden rende ze naar hun eten, probeerde het eten weer terug af te pakken alleen gind dit mis, het zakje brak en al het eten lag op de grond, de kangeroe had hierbij gewonnen en had weer lekker eten :).
Hier probeerde we nog een kampvuur te maken alleen was het hout net iets te nat hiervoor dus lukt het helaas niet. Na het eten kwam de kangeroe ook nog even bij ons snuffelen of dat we wat eten hadden, we hadden alleen het eten meer in het midden van de tafel gezet dus kon hij er gelukkig niet bij komen.

Vrijdag 26 oktober. De planning was om een lange rit te maken met veel kilometers om daarna het e.a. te bezoeken. Toen we de spullen ingepakt hadden en weg wouden rijden deed de auto het niet meer. Wij baalde heel erg want we zaten op een afgelegen camping, zonder telefoon bereik, 20 km van de stad af en we konde niks. Gelukkig kwam er snel een australier langs die 1 van ons naar het dorp reed om daar de wegenwacht te bellen. Na 3 uur wachten en weer een volle accu ( hij bleek leeg te zijn) konden we weer verder rijden met een flinke achterstand. Na een lange autorit zijn we aangekomen in Naracoote. Hier hadden we een redelijke luxe camping met BBQ faciliteiten. Gelukkig hadden we burgers gekocht dus konden we goed koken.
Tijdens en na het eten kwamen er australiers met ons praten. Er was daar een hele familie met een best apart en trieste doel.
Het leek alsof ze het gezellig hadden en een feestje hadden maar die middag hadden ze een begravenis. Hierzo is het zo dat er na een begravenis de hele familie met elkaar 's avonds gaan koken en eten om bij elkaar te zijn. Ondanks dit trieste doel kwamen ze heel gezellig met ons kletesen en waren ze geinteresseerd in wat we hier deden. Al snel kregen we weer van een man zijn nummer en e-mail voor als we in problemen kwamen, hulp nodig hadden, een slaapplek wilde etc. De gastvrijheid is hier echt supper TOP!
Hun hadden ook een grote BBQ en veel vlees over, dat vlees mochten wij hebben en namen we graag aan. Na de gezellige avond zijn we lekker wezen douche in een goede warme douch en gaan slapen. Het werd deze nacht weer 4 graden 's nachts dus we hadden ons hier goed op voorbereid.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de bekende Naracoote grotten te bekijken. Dit was heel erg mooi en indrukwekkend om te zien. Deze grotten staat ook op de UNESCO Wereld erfgoed lijst. Binnenin was het supper mooi en kregen we veel uitleg over de grotten. Deze tour was ook nog gecombineerd met oude fosielen die te zien waren. Over deze fosielen en opgegraafde botten kregen we nog veel uitleg.
Er lagen zelfs originele botten van 250.000 jaar geleden wat ook erg indrukwekkend was.
Na de grottentour zijn we weer een lange autorit gaan maken om naar Kangaroe Island te gaan. Gelukkig konden we daar nog op de boot van 18:00 uur stappen met de auto.
Bij de ferry overtoch zat ook nog een overnachting wat nog voordelig was ook. Als avondeten hebben we het heerlijke BBQ vlees op wat we de dag ervoor van de Australiers kregen.
Tijdens het koken en eten waren er weer nieuwe Australiers die tegen ons begonnen te kletsen en waarmee we een gezellige avond hadden.
Na het supper heerlijke avondmaaltijd zijn we vroeg naar bed gegaan om de volgende dag alles eruit te halen.

En inderdaad de volgende ochtend waren we er vroeg uit om in 1 dag Kangeroe Island te bekijken. Met een lange autorit vanaf de ene naar de andere kant van het eiland (1,5 uur rijden) kwamen we in Flinders Cave Nationaal Park. Hier hebben we een aantal bekende dingen bekeken. We zagen hier wilde zeehonden die aan het rusten waren op de rotsen bij de zee, een mooie bekende vuurtoren van een paar honderd jaar oud, en de bekende rotsen die op een hoog gedeelte van het eiland liggen.
Na de Highlights zijn we richting Snake Lagoon gereden om daar nog een mooie wandeltocht te maken in de natuur over rotsen en langs een rivier. Dit leek heel erg op de wandeltocht in The Grampians. Aan het einde hadden we een prachtig waarbij de rivier uitkwam in de zee. Helaas konden we niet helemaal naar het einde lopen omdat we optijd de ferry terug moesten pakken. De weg van en naar Snake Lagoon was onverhard en vol ribbels, toen we er met 40 km/h overheen reden hadden we bijna het idee dat de hele auto uit elkaar zou storten van alle trillingen. Gelukkig heeft hij het goed volgehouden.
Na weer 1,5 uur terug rijden waren we nog maar net optijd om de auto op de ferry te parkeren en weer terug te gaan naar het vaste land.
Op het vaste land zijn we binnen 2 uur naar Adelaide gereden waar we voor het eerst sinds een week weer een grote stad betraden.
Toen we bij ons hostel aankwamen zijn we 's avonds nog even even de stad in gegaan om wat te drinken en onze roadtrip af te sluiten.

Maandag ochtend 29 oktober. Vandaag moesten we helaas onze auto weer inleveren. Na het schoonmaken van de auto hebben we hem terug gebracht en zijn we de stad even gaan bekijken. Het viel gelijk al op dat de stad een stuk kleiner en veel rustiger was, dit was opzicht best wel even lekker om niet gelijk weer de drukte in te vallen.
Er is hier ook een mooi winkelcentrum waar we doorheen zijn gelopen om nog het e.a. voor de outback trip te kopen.
's Avonds hebben we na het eten nog afgesproken met een aantal mensen van de Jumbogroep om bij te kletsen en een biertje te drinken.

Dindag 30 Oktober. Een bijzondere dag die ik ging beleven, een dag wat waarschijnlijk niemand van mij verwacht. We zijn met ze alle op Wijntour tocht geweest. Ja hoor een wijn tour, lang 4 verschillende wijnboeren om overal te proeven. En ik moet zeggen... het was heerlijk :)
Om 9 uur werden we opgehaald en om 11 uur zaten we al aan onze eerste wijn. Tussen de middag hebben we lekker luxe en culinair gegeten met brood, speciale kazen en vleeswaren, dit was echt een topdag. In totaal heb ik 27 verchillende witte en rode wijnen geproefd. Ik moet wel zeggen dat mijn voorkeur nu uitgaat naar een lekker wit wijntje.
Voor de kenners, Ik vond de 2012 Princess Moscato en de 2011 McGuigan Discover Moscato toch wel het lekkerst!
Na lekker veel geproefd te hebben en enorm veel gelachen hebben we een mooi culinaire dag gehad.
Aan het einde van de dag zijn we wezen koken en lekker gerelaxt in het hostel met een Duitse en Franse meid.

Vandaag 31 oktober. De bedoeling was om lekker uit te slapen maar er werd al vroeg getimmerd, geboord en verbouwd bij ons hostel. Helaas werd je daar al vroeg wakker van maar toch kwam ik pas rond half 11 me bed uit. Daarna even rustig ontbeten en naar het internet cafe gegaan om dit bijna 2,5 uur verslag uit te typen.
Mijn excuses dat het weer zo lang verhaal is... maarja ik beleef hier veel dus dat moet ook opgeschreven worden ;)

Vanavond gaan we met ze alle uit eten voor de laatste keer in de komende 2 weken en vanaf morgen begint weer een nieuw avontuur.
Om 7 uur worden we opgehaald om de 10-14 daagse uitback trip te gaan doen. Helamaal back to basic, rondscheuren in een 4x4 jeep dwars door de outback met veel avontuur.
Ik zal de komende 2 weken dan ook niet of nauwelijks bereikbaar zijn via welke manier dan ook (whatsapp, facebook, telefoon, sms etc.)

Over 2 weken zal ik weer een nieuw verslag uittypen over de outback, mocht je over 3 weken nog niks zien, dan ben ik hoogstwaarschijnlijk een aboriginal geworden in een nieuwe stam en familie ;)

Owja nog even de weerberichten hierzo: de roadtrip was wisselend, met temp van 15-22 graden overdag tot 4-11 graden 's nachts. We hebben bijna 2 weken met vesten en lange broeken aangelopen vanwege de toch wel frisse temperaturen (behalve in Melbourne).
Hier in Adelaide is het rond de 27-31 graden en in de outback is het 35-40 graden.
Ik bereid me er alvast goed op voor, voor die warme dagen!

Ik hoop dat je nog niet in slaap bent gevallen met dit lange verhaal en tot de volgende keer!

Ciao mate, no worries en tot the next story.

• 18 November 2012 - 23:16

Kitty En Jerry:

wat een super verhaal heb je geschreven, je heb het dus heel erg naar je zin daar. kijk uit naar je volgende verhaal. geniet er nog maar van.