Eerste week Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu Eerste week Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu

Eerste week Down Under

Door: Marc Koetsier

Blijf op de hoogte en volg Marc

12 Oktober 2012 | Australië, Sydney

Daar is die dan eindelijk, mijn eerste reisverslag. :D

Het begon woensdag 3 oktober toen de wekker ging. Vroeg opstaan en een lekkere warme laatste luxe douche nemen. Daarna een broodje gegeten en om half 7 de auto ingestapt om naar Schiphol te rijden.
Rond half 8 waren we op Schiphol. We (me moeder, Hans en Marinus) zijn toen richting vertrekhal 3 gelopen om daar samen met de andere groep backpackers te verzamelen. Snel daarna gingen kregen we een kleine uitleg over hoe de reis ging verlopen en mochten we inchecken. Het inchecken ging redelijk snel en al toen had ik voor het eerst een boardingpas in me handen buiten Europa, wat een goed gevoel was dat! Eindelijk had ik dan me ticket om naar Australië te gaan waar ik al maanden naartoe heb geleefd.

Na het inchecken gingen we nog even met ze 4e gezellig koffie drinken, over Schiphol lopen en om kwart over 10 was het zover, ik mocht achter de douane. Na het afscheid nemen was het dan zover. Het nieuwe systeem van Schiphol was best wel vet, je moest je paspoort laten scannen, in de camera kijken en dan wordt alles automatisch gecontroleerd, toen het allemaal goed was ging het poortje open en stond ik achter de douane, na een laatste zwaai naar het thuisfront stond ik dan op me eigen benen, weg uit Nederland en op naar het mooie en verre Australië.

Al snel waren en van onze groep nog een paar achter de douane en gingen we met een aantal naar de gate lopen. Rond kwart voor 11 konden we boarden. Er werd nog een laatste controle gedaan met me paspoort, me handbagage werd gecontroleerd en toen konden we het vliegtuig in stappen. Ik zat redelijk achteraan bij het gangpad, eigenlijk best wel een relaxte plek.

Om kwart over 11 zoals gepland gingen we taxiën, na 15-20 min rijden over de landingsbanen van Schiphol stonden op de landingbaan. De motoren gaven extra gas en daar gingen we dan, de lucht in en op naar het mooie avontuur. Al heel snel werd het mooi weer boven de wolken (in Nederland was het takkeweer). Na ongeveer 1,5 uur vliegen kregen we onze eerste maaltijd, ik moest zeggen dat dat best lekker was. Singapore Airlines is echt een luxe vliegmaatschappij, bij het instappen lag er al een deken en kussen klaar, we konden continu eten en drinken bestellen en alles kon en mocht gewoon.
Tijdens de vlucht leerde je al weer snel mensen van de groep kennen en het werd heel gezellig allemaal. Iedereen had een eigen beeldscherm waarop je muziek kon luisteren, de laatste bioscoop films kon bekijken, normale tv zenders en je kon ook nog gamen :D
Om 18:00 uur Nederlandse tijd staken we de grens over bij India. Een paar uur daarna kregen we weer een lekkere ontbijt en toen was het zover, riemen vast want we gaan landen!!! Daar waren we dan eindelijk in Singapore naar 13 uur vliegen. De vlucht was best goed gegaan alleen hadden we wel aardig wat turbulentie continu.
We waren om kwart voor 6 lokale tijd geland, de koffers werden doorgestuurd naar Sydney en we stapte het vliegtuig uit met alleen onze handbagage.

Toen we buiten kwamen kwam er echt een klap over ons heen, het was 28 graden (’s ochtends) en super benauwd. Toen de bus gearriveerd was werden we naar ons mooie en redelijk luxe hostel gebracht. Daar hebben we nog een paar uur geslapen en toen de stad in gegaan.
Singapore is best een mooie stad om gezien te hebben maar langer dan een halve week daar blijven is te veel vond ik. We hebben de mooie highlights bekeken zoals het schip op de 3 flatgebouwen, het standbeeld bij het water en de grootste reuzenrad ter wereld waar je de hele stad kon zien.

Het was wel een hele afknapper om buiten de hoogtepunten te gaan want de hele stad stinkt! Er hong overal een hele vieze lucht door de hele stad.
’s Avonds hadden we even snel bij de burgerking gegeten, klaar gemaakt en door naar het vliegveld. Bij het vliegveld konden we zo door de douane en nog even winkelen. Snel daarna mochten we gaan boarden. En daar stond die dan DE AIRBUS A380 WWOOWW wat een mega mooi groot vliegtuig, alleen al van buitenaf. Je kan je niet voorstellen hoe groot dat die is. Na de controle mochten we dan eindelijk instappen, en jah hoor, ik had het geluk dat ik bij het raam mocht zitten. Die vleugels waren zo groot dat was echt niet normaal, tijdens het opstijgen leek het wel of dat hij meer moeite had maar toch gingen we dan de lucht in. Hier hadden we ook weer 2 maaltijden, bij de laatste maaltijd was in nou wel het vliegtuig eten zat en hoopte dat ik snel weer normaal eten kon krijgen. Toen de zon opkwam boven Australië had je een mega mooi uitzicht. Het viel me wel op dat de Airbus A380 veel stiller was dan de Boeing 777 waar we eerst mee vlogen. Na de 2e maaltijd moesten de riemen om en gingen we weer landen. Met een paar mooie bochten boven Australië en de zee maakte we onze landing.

Om half 10, 1 uur eerder dan gepland, waren we geland. Het was 26 graden in Sydney en alleen maar strak blauwe lucht.
Toen we het vliegtuig uitstapte en binnen het uur onze bagage eindelijk weer terug hadden moesten we door de bekende beruchte douane, alles moest gecontroleerd worden, al het eten wordt streng nakeken en je stond naar nog wel 2 uur te wachten… tenminste dat dacht ik, je hoort, ziet en leest altijd dat het zo streng was. Ik had al aangegeven dat ik eten en medicijnen bij me had, bij de paspoort controle werd daar naar gevraagd, ze maakte een aantekening en bij de douane mocht ik doorlopen…. Wat doorlopen… ja doorlopen… ik werd nergens op gecontroleerd! Zo streng was het dus helemaal niet, weer een meevaller.
En toen…. Stond je eindelijk buiten! In de frisse heerlijke lucht van SYDNEY! Dit was het moment waar je naartoe leefde, na 48 uur reizen stond je aan de andere kant van de wereld en was je droom uitgekomen. Alleen was het jammer dat je het nog niet besefte door de jetlag, maar dat kwam al snel goed toen we naar het Opera house en Harbour Bridge reden. Daar gingen we de groepsfoto maken en op naar het hostel. Hier kregen we eerst nog wat uitleg, kamer indeling en konden we wat uitrusten. ’s Avonds hadden we een lekkere BBQ op het dakterras aan de overkant. Na de gezellige avond ben ik maar naar bed gegaan om me slaap even bij te halen...

Dag 2 in Sydney, zaterdag ochtend, lekker ontbeten en om kwart over 10 stonden we klaar voor een intro talk en informatie over Australië. Hier kregen we allerlei informatie over en dan zie en hoor je alleen maar leuke dingen. Toen dat afgelopen was kwam het twijfel moment weer…. Wat ga ik nu doen… Ik dacht dat ik het wist maar me plan was totaal weer gewijzigd. Door deze grote groepsreis kregen we op allerlei trips nog mooie aanbiedingen dus daar ging je weer heel erg door twijfelen.
Daarna toch maar even laten bezinken. We gingen die middag een stuk door Sydney lopen richting de haven door de mooie Sydney Garden. Tijdens de wandeling zagen we allemaal kaketoes, deze besten vliegen vrij rond hier in Sydney en zijn eigenlijk de duiven van Nederland. Bij de haven aangekomen zagen we het opera house nu echt van dichtbij, je kon hem zelfs aanraken. We hebben daar even wat rondgekeken en toen stond de boot klaar voor de haven cruise. We zijn met ze alle heerlijk door de haven gevaren, lekker eten erbij en daarna gefeest. Tussendoor zagen we ook nog een mooie vuurwerkshow dat elke zaterdag op de brug te zien is.

Na het vuurwerk gingen we door naar de afterparty. Bij de club Crazzy Canaries gingen we helemaal los, feesten en zuipen! Het feest was echt super en daarna weer heerlijk me bed in, helaas konden we maar kort slapen omdat hier de zomertijd in ging. Dus dat betekende +1 uur erbij en nu 9 uur verschil met Nederland.

De volgende ochtend was het vroeg opstaan om richting de Blue Mountains te gaan, dit is een heel mooi natuurpark zo groot als België. 1,5 uur rijden buiten Sydney waren we daar. Al snel zagen we de mooie uitzichten over het gebied. De naam Blue Mountains komt doordat de bomen die daar staan een mooie blauwe lucht weergeven tot heel ver.
Onze leider “Jimmy” vertelde ons vanalles over de Blue Mountains en de Aboriginals. De bomen die daar stonden werden vroeger gebruikt voor een kampvuur. 1 Kleine tak van een boom kon voor 6 uur vuur zorgen.
Jimmy vertelde ons ook hoe de verf gemaakt wordt die de Aboriginals hebben op hun lichaam, dit gebeurde door de natuursteen van het gebied gemengd met water.

We gingen hier ook een hele mooie waterval bekijken, dit was wel 1 van de zwaarste momenten van me leven. We klommen steeds verder naar beneden totdat we een trap zagen, deze was zo steil, je kan het haast niet voorstellen. Gelukkig ging het wel goed naar beneden toe.
Toen we beneden waren stonden we onderaan de waterval, dit was een heel mooi punt om even te genieten van het mooie Australië. Na het geniet en foto moment moesten we weer terug, zo steil als het op de heen weg was, zo steil was het ook op de terug weg, alleen was dit helaas een stuk zwaarder.

Ik was helemaal kapot toen ik boven kwam, dit was zo zwaar… je kan het nooit van te voren trainen. Maar gelukkig zijn me beenspieren nu wel getraind voor Australië. Hier in Sydney is alles ook met heuvels en moet je naar de supermarkt een redelijke hucht op.

Nadat we de waterval hadden bekeken kregen we van Jimmy nog een mooie tour door het gebied en gingen we in een mooi afgelegen gebied lekker lunchen in het park. Na de lunch gingen we de Three sister bekijken dat ook een mooi apart verhaal was. Helaas is dit te lang om uit te typen, maar ik heb het op film, in Nederland zal ik dit wel gaan vertellen ;).
Rond half 5 reden we weer terug naar ons hostel waar we om half 7 klaar moesten staan voor het avondeten. We zijn een stuk door Sydney wezen lopen om daarna lekker te eten bij een live muziek band. Na het eten hadden we een kleine afterparty van de dag bij de lokale pub om de hoek. Hier trad de bekende Beau op. Dit is een grote dikke neger die alle nummers met heel veel plezier zingt. Het was niet altijd even zuiver maar die man had zoveel plezier erin dat je er alleen maar van kon genieten.
Eerste maandag in Sydney. De dag dat we allerlei belangrijke dingen moesten regelen. Allereerst kregen we wat informatie over het huren, kopen en verkopen van auto’s, snel daarna liepen we door de stad om richting de bank te gaan. De bank staat in het zakelijke gedeelte van Sydney en dat is duidelijk te zien. Alle hoge gebouwen staan hier, alles is netjes en er lopen alleen maar zakelijke lui. Bij de bank aangekomen hadden we gratis WiFi en konden we allemaal even internetten terwijl we aan het wachten waren. Ik was als 1 van de eerste aan de beurt. De aardige man van de bank legde mij vanalles uit over mijn rekening en internetbanieren. Zei raadde het aan om geld te pinnen van de Nederlandse bank en dat op me Australische rekening te zetten. Dus ik liep naar buiten, met een kleine wazige uitleg waar de bank de pinautomaat buiten stond ging ik zoeken. Helaas zag ik hem nog niet zo snel. En toen kwam voor het eerst dat ene moment. SHIT! Hier sta ik dan nu alleen, midden in een grote stad opzoek naar een pinautomaat. Dit was wel een raar gevoel dat je ineens iets zelf moet doen, maar tegelijkertijd voelde dit wel weer goed. Dit was dan ook het moment van besef dat ik aan de andere kant van de wereld ben en straks alleen aan het rondreizen ben.
Na wat kleine dingen geregeld te hebben moesten we weer wachten totdat iedereen klaar was.

Daarna gingen we eerst naar de foodcorner, dit is een groot winkelcentrum, zo groot als de V&D denk ik met alleen maar plekken om eten te halen. Je kon hier echt van alles krijgen. Je zag ook gelijk dat het lunch tijd was, want alle zakelijke lui gingen hier hun lunch halen.
Hier heb ik een lekker broodje bij de Subway gehaald en opgegeten in het mooie Hyde Park. Na het eten gingen we naar de Medicare voor onze zorgpas. Binnen 5 minuten was dat geregeld. Na de belangrijke dingen zijn we door Sydney gelopen terug richting het Hostel. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een BBQ/grill restaurant waar we zelf ons vlees mochten bakken. Je kon hier heerlijk eten en je had genoeg keuze uit allerlei grote bonken vlees! Na het eten deden we nog een afterparty bij de lokale pub om de hoek waar een karaoke avond was.
Dinsdag 9 oktober, de laatste dag dat we met de groep waren. Ik was er nog steeds niet uit wat ik ging doen na deze reis, dus besloot ik maar om met Mathijs te praten. Mathijs is de Nederlandse eigenaar van Duck Travel waar je alles kan regelen of vragen kan stellen. Na een goed gesprekje hebben we besloten om een hele andere trip te maken.

Ik ga nu maandag 15 okt met 2 andere mensen van de groep een auto huren. Hierbij vertrekken we over de zuidkust richting Adelaide in 2 weken tjid. Op 29 okt moeten we de auto inleveren en 1 nov gaan we voor 10 dagen de Outback in. 10 dagen geen luxe, geen facilitaire voorzieningen en geen stroom. Helemaal back to basic. Na deze 10 dagen komen we aan in Alice springs en dan zie ik wel verder hoe mijn reis verloop. Ik heb daarnaast ook een oostkust paket gekocht. Hierin zit een buspas voor de oostkust, ik kan de Whitesunday eilanden bekijken met een jachtboot, Fraser Island rondtrekken met een 4x4 Jeep over de stranden, de snelweg is hier het strand, en nog een aantal mooie trips.
Nadat dit geregeld was heb ik nog snel wat accessoires gekocht voor het eindfeest. Om 6 vertrokken we met de bus naar Coogee Beach waar we voor het laatst met z’n alle gingen feesten en eten. Hier werden ook prijzen weg gegeven en je kon de auto winnen. Helaas heb ik niks gewonnen maar wel een hele leuke avond gehad. Na het eindfeest hebben we nog een afterparty gedaan in de club Trademark. Dit is een grote goede club waar ze lekkere muziek draaien. Drinken moet je daar absoluut niet doen want een cola kost 4.50 dollar en bier 9 dollar.
Sowieso is alcohol hier heel erg duur, voor bier betaal je gemiddeld 4-7 dollar. Omgerekend is dat 3-6 euro. Na het feesten ben ik lekker naar bed gegaan en heb ik heerlijk uitgeslapen.

Woensdag ochtend, de eerste dag dat iedereen ze eigen plan maakt, geen begeleiding en je mag en gaat doen wat je wilt. Heb eerst wat kleine dingetjes geregeld, boodschapjes gedaan en we zijn toen met een groepje naar het strand gegaan. Bondi Beach, het bekendste strand van Sydney. Toen we daar waren kon ik me ogen niet geloven, zo mooi dat het daar was! super wit zand, mooie hoge golven en een hele blauwe zee. Snel me handdoek neergelegd en de zee in gegaan. Dit was helaas nog wel wat frisjes maar toch heel erg lekker. Eindelijk kon je na 1 week weg te zijn van huis aan de andere kant van de wereld lekker zwemen in de mooiste zee van Australië.

Het staat hier bekend dat je binnen de vlaggen moet zwemmen, deze stonden alleen ver weg was maar een klein gedeelte. We zijn dus toch buiten de vlaggen de zee in gegaan, alleen niet zo ver erin omdat het nog wat frisjes was (de lente is hier ook pas net begonnen).
Het water voelde zo lekker aan en was zo mooi helder, echt ongelofelijk. Je merkte al wel heel snel dat de zee super krachtig is. Hoe verder je ging hoe meer kracht je voelde van de golven.

Na even lekker gezwommen te hebben ben ik weer terug gegaan naar me handdoek om lekker bruin te worden en te zonnen. Tussendoor zijn we nog over de boulevard gelopen, je merkt wel dat overal ter wereld hetzelfde is. Een ijsje kost 4 dollar voor 1 bolletje en een flesje water met een pakje koekjes was 9 dollar. Gelukkig had ik zelf wat eten en drinken bij me.

Op het strand nog even geskyped met het thuisfront en daarna hebben we de bus gepakt terug richting onze hostel. We hebben daar nog een pizzeria opgezocht voor onze laatste lekkere, iets luxere avondmaaltijd. Hierna wordt het goedkoop leven, eten en zelf koken.
De pizza was echt heerlijk. We kregen een hoge standaard waar je pizza opstond en een klein bordje erbij. Je kon iedere keer een slice pakken en dat op je kleine bord opeten. (foto’s zal ik ervan bij doen en staan ook op Facebook). Na het eten zijn we terug gegaan en hebben we nog een gezellige avond het met een potje pesten.

Donderdag 11 Oktober. De dag dat we gezellig toerist uit gingen hangen. We zijn met een aantal naar de dierentuin en Sea Life geweest. In de dierentuin heb ik me eerste Koala’s en Kangoeroes gespot, zelf de kleine baby kangoeroe zat in de buidel. Dit was echt een super gaaf moment om te zien! Ik hoop dat ik snel wilde kangoeroes zie. In de dierentuin waren allerlei Australische dieren te zien, dus niet de olifanten en giraffen zoals in Nederland ;). Na de dierentuin zijn hebben we het zeeleven van Australië bekeken. Wilde pinguïns, krokodillen, schilpadden, haaien, manta’s en zeekoeien waren hier allemaal te zien. Ik heb hier zelfs voor het eerst een zeester gevoeld, dit was best raar want het voelde als rubber en totaal niet zoals ik had verwacht. Na Sea Life zijn we terug gelopen, hebben we zelf een grote pan noedels gekookt met kip en hadden we voor 4 dollar een heerlijke avondmaaltijd.

Een groot gedeelte van de groep ging op 5-daagse surftrip. ’s Avonds gingen we met ze alle iedereen uitzwaaien en afscheid nemen. Dit was het moment dat iedereen ze eigen plan ging trekken en voor iedereen nou dan echt zijn avontuur gaat beginnen.

Vrijdag 12 oktober. Eerst lekker rustig opgestaan, onze kamer was in een keer leeg. We sliepen met ze 8e en er waren 6 slaap plekken vrij. Er waren ondertussen 2 Duitsers bijgekomen. De rest van de bedden worden nu gebruikt om de was op te hangen en te laten drogen die we die avond daarvoor gedaan hadden.
Na het ontbijt ben ik naar het internet cafe gegaan en zit ik nu al bijna 2 uur me verhaal te typen :).

Dit was dus mijn eerst week Singapore en Australië. Een super te gekke week met veel nieuwe ervaringen. Maandag ochtend vertrekken we met ze 3e richting het zuiden en gaan we op campings leven voor 2 weken. We hebben een mini camper zoals ze dat noemen maar eigenlijk is het een soort van stationwagen met een tent op het dak die we op moeten zetten. Ik verlaat hier voor 2 weken het hostel leven en ga terug naar de campings. Daarna zal ik 10 dagen vertroeven in de outback terug naar de basics.
Binnenkort zal ik mijn ervaringen over de roadtrip vertellen.

Owja.. misschien ook leuk om te weten. De eerste paar dagen hadden we super mooi weer met lekker veel zon. Daarna werd het wat minder, zo rond de 20 graden met wat meer bewolking. Ik heb gelukkig nog wel in me korte broek kunnen lopen, helaas moet je ’s avonds wel een lange broek aantrekken. Afgelopen dagen hebben we wat meer regen gekregen maar het is nog wel prima te doen. Vanaf maandag wordt het hier weer 26 graden en warmer met alleen maar zon dus het mooie warme weer komt eraan ;)

Iedereen tot snel en geniet van de nachtvorst en de sneeuw die er binnenkort aankomt, ik zal aan iedereen denken als ik lig te zonnen op het mooie strand ;)
Doei doei.

  • 14 Oktober 2012 - 11:37

    Jolanda:

    Hoi Marc, ik had nu eindelijk even tijd om je verslag te lezen. Heel leuk hoe je alles hebt weergegeven en dat je ook aangeeft dat je je beseft dat je het nu wel alleen moet doen. Maar je weet het............... het gaat je lukken. En ook leuk dat je met een paar een auto hebt gehuurd. en je leert zat nieuwe mensen kennen.
    hier in Nederland is het idd echt herfst. brrrr. de laatste 2 weken heb ik me geërgerd aan de NS omdat hij of vertraging had of hele kleine treinstellen ahhahah. en gisteravond met André en je moeder en Hans naar de Gelredome geweest naar Doe Maar. ik vond het een leuke avond. Was voor mij echt jeugdsentiment ( ja zo oud ben ik al :-) ) heerlijk meegezongen en gedanst. en het was gewoon ook scheitweer !
    Marc geniet ervan. ik ga zo aan de studie, want ik moet 28 november examen doen.

    Heel veel plezier en de groetjes van mij en ook van André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 4746

Voorgaande reizen:

22 Juli 2013 - 11 Augustus 2013

Europatrip

03 Oktober 2012 - 17 December 2012

Australie reis

Landen bezocht: