The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marc Koetsier - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Marc Koetsier

Blijf op de hoogte en volg Marc

21 November 2012 | Australië, Adelaide

Reisverslag outback
AWSOME, dat is het woord wat ik hiervoor heb. De reis was Legendary and a little bit dangerous. Dit is waar onze de reis om draaide en diegene die erbij waren zullen dit zeker snappen ;)

Succes met lezen en veel plezier!

Kwart voor 6 's ochtends op 1 november 2012 begon het dan, de trip waar ik zo graag naar uitkeek. DE OUTBACK!

We hadden ons een klein half uurtje verslapen door de wekker maar gelukkig waren we optijd klaar om om 7 uur opgehaald te worden door onze tourguide Mark.

We werden opgehaald door een 13-persoons 4x4 terreinwagen met een aanhanger erachter voor alle backpacks, eten en drinken en slaap spullen.
Voordat we echt weg konden moesten we eerst nog een aantal andere van de groep ophalen en daarna zijn we naar het kantoor van heading Bush gereden om daar de laatste dingen te regelen en elkaar wat vast te leren kennen.
Er was een ouder stel van 70 & 72 uit USA. Toen we deze mensen zagen dachten we eerst van zijn die niet te oud voor deze trip tussen alle jongeren en 10 dagen geen luxe maar al snel kwamen we erachter dat het supper lieve mensen zijn die nog fitter en een betere conditie hadden dan ons bij elkaar. Het was ook heel erg toevallig dat die vrouw (judy) een familie was van de man die tijdens de roadtrip zijn bbq vlees aan ons gaf na hun begrafenis en die avond daarvoor zijn hun met ze alle wezen eten en vertelde die man dat hij 3 Nederlanders leerde kennen die ook richtig het noorden gingen.

Om 9 uur reden we dan echt weg om de stad te verlaten en 10-dagen back to basic te gaan. We reden eerst richtig flinders rangers, wat een prachtig mooi gebergt natuurgebied is. Na een paar uurtjes rijden kwamen we in een bosgebied aan waar we eerst zijn wezen lunchen en daarna een kleine wandeling gemaakt door het Bos/rots gebied van ongeveer 1,5 uur. Tijdens de wandeling zagen we ook nog wilde euro's, nee geen lopend geld maar kangoeroes, een euro is een kangoeroesoort.

Na de wandeling zijn we de auto weer ingestapt om naar een kamelenboedrij te gaan om daar kameel te gaan rijden.
Er stonden 3 kamelen voor ons klaar waar je met 2 pers tegelijk op 1 kameel kon zitten. Toen we allemaal zaten gingen ze opstijgen en dit was best wel vreemd maar super vet en hoog. We hebben een wandeling van 45 min op de kamelen gemaakt en ondertussen er nog veel over geleerd en ook over de boerderij. Zo blijk dat ze de kamelen in het wild vangen en tam maken om ze te fokken. De kamelen die ze hadden waren zo 10.000-15.000 dollar per stuk waard.
Na de kamelentocht zijn we naar onze eerste bushcamp verblijf. We zaten nu nog best redelijk luxe met elektriciteit en een keukentje maar we hebben op zelf bij elkaar verzameld hout, vuur gemaakt en gekookt. We hadden een lekkere aussie BBQ. Ondertussen kwam er ook een aboriginalse vrouw langs om ons wat meer te vertellen en te leren over de cultuur van de aboriginals.
Na het verhaal en het eten kregen we uitleg over onze slaapmiddelen, we zijn gaan slapen in een swag. Dit is grof gezegd net een lijkenzak. Het is een rechthoekig stoffig doek met een matras erin en 2 ritsen aan de zijkant die je dicht kan doen. Aan het hoofdeinde zit een flap die er eroverheen kan doen als het regent of waait zodat je gezicht niet nat wordt.
Toen we eenmaal allemaal gesetteld waren sliepen we dan voor het eerst in de buitenlucht onder de mooie sterrenhemel. Net na 12e kwam de prachtige volle maan op door de boom die recht voor me stond en had ik een prachtige maan opkomst met duizende sterren.

Mark de tourguide zou ons wekken om 6 uur, hij had alleen ze wekker verkeerd gezet waardoor we om 5 uur wakker gemaakt werden en daardoor nog half wakker een uurtje verder konden slapen. Om 6 uur moesten we er dus echt uit, ontbijten, klaarmaken, swags oprollen en de auto weer inladen om weer verder te gaan. Tijdens het klaarmaken werden we nog gewekt door duizende kaketoes die over ons heen kwamen vliegen.
Toen we wegreden kwamen we langs een soort van grote afzet hek langs de weg om de dingos in hun eigen staat te houden. Er waren toevallig toen ook kangoeroes die met ons mee renden langs de weg, dit was echt super vet om te zien. Later liep er ook nog een kangoeroe voor de auto op de weg die niet weg wou gaan waardoor we eigenlijk hem aan het achtervolgen waren!

Nadat we veilig voorbij de beesten waren gekomen gingen we kijken bij een oud dorp dat nu helemaal verlaten is en er alleen nog naar ruïnes van over zijn. Dit was best wel mooi om te zien.

Na deze tussenstop zijn we doorgereden om een redelijke wandeling te maken naar aboriginal kunst wat ze getekend hadden op een rots. Tijdens de wandeling hebben we nog wilde emoes en kleine emoes gespot. Na de wandeling zijn we verder door het mooie Australië gereden waar we na de lunch een mooie wandeling gemaakt hebben door de bossen en een uitzichtpunt over Wilpena Pound. Daarna zijn we verder gereden en kwamen we uitkwamen bij een rotsgebied van 560 miljoen jaar oud. Hier hebben we nog Yellow footed rock wallabys gespot hebben. Na de wallabys bekeken te hebben reden we naar onze mooie bushcamp waar er alleen een toilet was van het natuurpark maar daar ging al je uitwerpselen in een groot diep gat en zonder doorspoel mogelijkheden. De plek was wel heel mooi tussen de oude stenen, fossielen en aparte grotten. We hadden na het avondeten een prachtige mooie zonsondergang op de rotsbergen die helemaal van kleur veranderenden. Daarna hebben we onze swags gepakt en een mooie plek onder de sterrenhemel uitgezocht om te gaan slapen.

Dag 3, weer werden er om 6 uur wakker gemaakt om weer vanalles uitbde dag te halen. Na het ontbijt zijn we weg gaan rijden en hadden we eerst nog een kleine tussenstop bij wat fossielen. Na de fossielen reden we nog tussen de ruim 500 miljoen jaren oude rotsen en werden er steeds jonger totdat we bij de 160 miljoen jaar waren, daarna werd het steeds sneller huidige tijd en reden we door de huidige rotstijden en doorstaande rivieren. Na een paar mooie lookout punten kwamen we aan in Farina. Farina is een oud afgelegen en verlaten dorpje waar de oude Old Ghan Railway liep, dit is de trein van Adelaide naar Darwin. Alles wat nu nog over is van het dorpje zijn wat oude ruïnes. Farina komt aan zijn naam van Far In A(ustralia).
Dit was best mooi om te zien.
's middags hadden we lunch in Marree, hier was ook nog een station van de Ghan Railway.
Na de lunch zijn we verder gereden naar Lake Eyre, dit is een heel groot droogstaand zoutmeer. Het water was hier en er lag alleen nog maar zout. Op de zoutvlakte was het ook super warm, de thermometer gaf 38 graden aan. Je moest je hier goed insmeren en veel drinken, je zag ook een aantal fatamorgana's.
Na de mooie fotoshoots oo een droge vlakte zijn er snel weer in de auto gestapt voor de airco om naar onze 1 van de beste bushcamp overnachtingen.
De camping was weer in de middle of knowwhere buiten de steden en dat had dan ook zo ze reden.
Er stond een oude watertoren die helemaal verrot was en niet meer gebruikt werd. Na het avondeten werd het al snel donker en gingen we in een leegstaand huisje waar we wilde vleermuizen zagen vliegen.
Daarna zijn we bij het kampvuur gaan zitten totdat het donker werd en zijn we een stuk in het donker gaan lopen met maar een paar zaklampen.
Al snel moesten alle lampjes uit en liepen we in het pikkedonker op een grote zandvlakte. De tourgids vertelde ons dat onze ogen beter aan het donker zouden wennen, daarna moesten we een paar minuten naar beneden

kijken. Toen de minuten omwaren keken we met ze alle omhoog en konden we onze ogen niet geloven........ We zagen echt miljarden sterren in de sterrenhemel, dit was zo prachtig gezicht, dat is gewoon niet te beschrijven. De nacht dat ik er zoveel zag tijdens de roadtrip op een afgelegen camping was hier niet mee te vergelijken. Dit was nog wel 20x zo mooier.
We kregen nog een uitleg over de sterren waardoor we nu het sterrenbeeld schorpioen zien, onder aan de schorpioen zag je de planeet Mercurius. Toen ik iets verder keek dacht ik een paar wolken in het donker te zien maar schijn bleek bedrog, het was de melkweg die helemaal opblinkerde, waar ter wereld zie je nou de melkweg.... Nou niet bij ons in Holland ;) daarnaast kon je ook nog 2 andere sterrenstelsel zien. Dit alles maakte de ag echt compleet en mij reis ook, dit is wat ik graag wilde zien in Australië en de outback, miljoenen sterren! Daarnaast zag je ook nog tientallen vallende sterren over de hele vlakte heen.
Men zegt dat je bij een vallende ster een wens mag doen, wij zagen er zo veel dat ik er naar van ging genieten, omdat al mij wensen al op waren (niet dat ik er zoveel had ;), want hier ben je alleen al.gelukkig mee).
Ik nam een plekje op de grond om ervan te genieten en besefte toen ook dat geluk inderdaad in kleine dingen kunnen zitten. Deze sterren maken ieder mens gelukkig, hier heb je echt geen mooi huis, auto of luxe spullen voor nodig!
Na het prachtige zicht zijn we terug gegaan naar onze kamp om daar op spinnenjacht te gaan en spinnen te gaan zoeken, hier zijn we nog best mooie en hele grote tegen gekomen!
Na de spinnenjacht ben ik me bedje ingekropen waarbij ik langzaam de maan zag opkomen onder de horizon, dit was zo prachtig want hij was vol rond en rood. De sterren verdwenen langzaam wel door het felle licht maar de maan maakte dat wel weer goed.

Dag 4: de lange autorit dag. We zijn naar Cooper Pedy gereden, voor ons 1 van de belangrijkste dagen want dit was de dag met de douches! Tussendoor een aantal mooie lookout punten bekeken. Toen we 's ochtends in de auto reden werd het langzaam warm, dit kan kloppen doordat we naar een hele warme plek van zuid Australië reden, helaas was er iets anders aan de hand, de airco bleek kapot te zijn. Met 41 graden en 13 mensen in een auto werd het toch snel weer warm. Toen we dan eindelijk in Cooper Pedy aankwamen kregen we een rondleiding door een museum over Opal. Cooper Pedy staat bekend om de Opal mijnen. Tijdens de rondleiding zagen we hoe het gemaakt werd en ook hoe het opgegraven werd en nog steeds wordt opgegraven.
Na de rondleiding stonden er heerlijke pizza's klaar als lunch. Ik had een stuk van een echte Aussie pizza op, dit is een pizza met Bacon, cheese and egg. Na de heerlijke lunch konden we dan eindelijk na 4 dagen gaan douchen, dit was echt verrukkelijk.
Na de douche was je binnen 5 min droog en je handboek binnen 10 min., zo warm was het daar. Er stond ook een windje maar die was ook supper warm, dus daar had je zelf geen profijt van. Na de tussenstop in Coober Pedy zijn we in de warmte, zonder airco verder gereden richtig onze slaapplek. Dit was een hele mooie en unieke plek want nu sliepen we dus echt midden in de woestijn!
Voor het eten hebben we met ze alle nog een spelletje gedaan en na het avond eten begon pas het mooie avontuur van de dag, in de verte zagen we overal donkere wolken aankomen en begon het te onweren. Dit was echt super mooi om te zien. Alsof er een film begin zaten we allemaal naast elkaar met onze krukjes om het onweer te bekijken.
Helaas draaide de wind al snel onze kant op en kwam het richting ons, het begon eerst heel hard te waaien en langzaam begon het ook te regenen. Snel gingen we met ze alle, alle spullen inpakken. Toen we daar mee bezig waren kwam er al snel een enorme zandstorm gecombineerd met regen, harde wind en onweer in de verte. Vol adrenaline gingen we verder inpakken en snel schuilen in de bus. WOW! Dat was een mega vette ervaring! Dit was het eerste dat ik dacht. Toen het weer wat beter werd zijn we er weer uitgegaan om de auto te keren zodat we achter de auto konden schuilen met onze swags. Toen we dus buiten stonden kwam er weer een 2e enorme zandstorm aan. Ik spreide me armen om hier even van te genieten, want dit maak je niet zo snel meer mee.
Nadat de auto goed stond en het weer wat beter werd zijn we onze swags gaan pakken om een goed plekje uit te zoeken voor het slapen. Toen we er net inlagen kwam er weer een zandstorm aan, nu lagen we dus midden in de woestijn te slapen in onze swags met alweer een zandstorm! In het begin zit je nog vol adrenaline te genieten en later val je weer in slaap. 's nachts wordt je nog een paar keer wakker door de regen en zandstormen maar uiteindelijk slaap je gelukkig wel.

Toen we 's ochtends weer om 6 uur gewekt werden zat me mond al lkkr vol met zand en had ik haast me ontbijt al binnen ;)
Na het echte ontbijt zijn we verder gaan rijden. We kamen eerst uit bij Oodnadatta wat het kleinste en droogste dorpje was van Australië. Het benzine station was helemaal roze geverfd wat opzich best grappig was.
Na de tussenstop reden we verder naar de Simpson Desert waar we konden zwemmen en een middagje voor onszelf hadden.
Het water waar we konden zwemmen was een meertje van 42 graden en de buitenlucht was 38. Het water was supper warm maar best wel lekker, vooral als je eruit komt is het veel verfrissender. Na een aantal duiken ben ik een koude douche gaan nemen en lekker gaan relaxen de rest van de middag.
's avonds na het eten begon het weer in de verte te onweren. Al snel trok dat steeds verder en zaten we weer in een storm! De avond sloeg aan, het werd steeds donkerder, de wind kwam harder voorbij, het zand zat tussen de windvlagen en opnieuw hadden we een zandstorm met in de verte allemaal onweersbuien in de verte. Toen we ons klaar gingen maken om te slapen in de storm kwam er steeds meer zand. Nadat ik eindelijk gesetteld was, was er werkelijk 360 graden rondom onweer! Dit was zo vet, maar in je swag kon je helaas niet rondom kijken. Gelukkig zag ik wel een aantal hele mooie onweers flitsen. Uiteindelijk ben ik wel in slaap gevallen net het onweer en de storm op de achtergrond.

Dag 6: 's ochtends werden we om 6 uur weer gewekt. De storm was over maar onze vriendelijke vrienden van muggen kwamen ons ook wekken. Doordat we bij dat meer zaten waren er supee veel muggen. Tijdens het ontbijt werden we helemaal lek gestoken, dus even rustig een bak koffie met brood zat er dus niet in helaas.
Toen we eindelijk uit de muggenplaag weg konden hebben we een hele lange dag in de auto gezeten om richting de heilige rock van de aboriginals te gaan. Als tussen ontbijt hebben Arlette en ik nog een heerlijke Bacon, cheese and egg sandwiches gedeeld, dit was echt een super lekker broodje, de namen zeggen al wat erop zat ;).
De hele dag zaten we dan in de auto met tussendoor nog een aantal mooie lookout punten. Onderweg kwamen we langs de South Australia en Northern Therritorry grens, dit was de grens tussen de verschillende staten van Australië. Ook hadden we nog een aantal plekken waar veel water lag op de off-road wegen, de 4x4 auto kwam hier goed van pas en we scheurde met goede snelheid door de plassen waardoor de auto ook weer mooi vies werd.
Langzaam verder reden we dan richting Uluru, de heilige rots van de aboriginals. Het werd me ook duidelijk waarom dit the Red Centre genoemd wordt, het zand werd steeds roder en roder en uiteindelijk was het fel rood.
Toen we aankwamen bij Uluru hadden we een mooie zonsondergang met een lekker wit wijntje en hapje erbij. Het was heel apart om de rock zo van kleur te zien veranderen, hij werd heel licht blauwer en later was het donker alsof de rock ging slapen. Na alle mooie, leuke en gekke foto's zijn we naar ons camp gegaan waar we konden douchen en alles opladen. Na het eten hebben we nog wat gerelaxd en lekker ons bedje ingedoken onder de sterrenhemel.

Dag 7: we moesten nu vroeg opstaan, om 4 uur werden we gewekt en om 5 uur reden we weg richting Uluru om de zonsopkomst te bekijken. Dit was een weer een prachtig gezicht maar wel een beetje te vroeg! Na de mooie zonsopkomst hebben we een wandeling gemaakt rondom Uluru. Dit deden er vroeg want na 11e kan het daar boven de 36 graden worden en dan loop je daar ook niet graag. De wandeling was echt mooi on al die verschillende kanten van de rock te zien. Vanaf de verte lijkt het 1 groot rotsblok maar als je het vanaf dichtbij bekijk zie je er allerlei kunsten in. Er zijn ook sommige punten waar jr geen foto's van mag maken omdat dit een heilige betekenis heeft voor de aboriginals. In het begin liepen we er best ver vanaf maar later kwam je er steeds meer dichterbij en kon je hem zelfs aanraken. Helaas voelde ik niet de magische aboriginal kracht dat me sterker zou maken ;). Na de wandeling van 8 km in 2,5 uur konden we even relaxen en gingen we samen met onze tourguide een andere kleine wandeling maken om een stukje van Uluru, de wandeling eromheen mochten we zelfstandig gaan lopen. Tijdens deze 2e wandeling leerde we veel over de aboriginals en de heilige steen en hoe ze er mee leefde.
Na de wandeling zijn we een kijkje gaan nemen in het cultuurhuis om er nog meer over te leren. Daarna zijn we terug gegaan naar onze camping om te lunchen en hadden we ee vrije middag voor onszelf. Natuurlijk zijn we met ze alle gaan zwemmen met dat warme weer in het zwembad dat erbij was. We voelde ons gelijk weer als jonge jongens en gingen de raarste dingen doen! Zo hadden we bedacht om water ping pong te spelen. Dit is hetzelfde als tafeltennis, maar dan in het water en zonder spullen. Eigenlijk een soort van fantasy ping ping. Natuurlijk won ik weer en heb ik daarna nog een lekkere douche genomen.
Na even wat relax time kwam Mark de tourguide net goed nieuws, de airco is weer gemaakt! Wij waren met ze alle zo blij, eindelijk weer joelende wind in de auto. Daarna zijn we een klein stukje in de auto gestapt om de 2e zonsondergang te zien bij Uluru. Dit keer was het niet op dezelfde plek maar een klein privé stukje waar we de zon op Uluru onder zagen gaan en naast Kata Tjuta. Kata Tjuta is het kleine zusje van de Uluru. Na de mooie zonsondergang en de mooie en gekke foto's zijn we terug gegaan naar ons camp om te eten en vroeg het bed in te duiken onder alweer de sterren.

Dag 8: vanochtend moesten we nog vroeger opstaan, half 4 werden we gewekt om daarna om half 5 te vertrekken. We gingen de 2e zonsopkomst kijken bij naast Uluru en dichterbij Kata Tjuta. Na de zonsopkomst, die ik mooier vond dan de eerste, hebben we een wandeling door Kata Tjuta. Deze wandeling was super mooi en indrukwekkend. Kata Tjuta had iets heel inspirerend en mooi, vooral de vormen van de rotsen. Hopelijk zullen de foto's een iets mooier beeld geven want het is helaas niet uit te leggen.
Na de mooie wandeling in Kata Tjuta zijn we de auto weer ingestapt om een rondje te maken rondom Uluru wat weer een hele andere indruk gaf dan dat we eromheen liepen.
We zijn daarna terug naar de camping gereden om daar een Aussie BBQ te houden als lunch. Na de lunch hadden we nog een beetje relax tijd om te zwemmen en douchen en daarna zijn we de auto weer ingestapt naar ons volgende campingplek.
Hier hebben we een gat gegraven om te koken op vuur. De tourguide maakte een over heerlijke maaltijd met lekkere kip in honingsaus en gestampte aardappels, ik denk dat die kip 1 van de beste avondmaaltijden van de hele reis was. Na het eten hadden we nog een gezellige avond bij het kampvuur en gingen we weer onze slaapplek opzoek onder de sterren.

Dag 9 was een hele mooie en indrukwekkende dag. Het begon al vroeg, om half 6 moesten we opstaan om een mooie wandeling te maken door de Kings Canyon. Het eerste gedeelte was een stukje minder want we hadden de heart attack hill. Dit was een 100m hoge wand met alleen maar trappen. Toen we uiteindelijk boven waren, waren we ook echt kapot. Gelukkig maakte het uitzicht weer alles goed daarboven. Na het bijkomen zijn we verder gelopen en liepen we op en door de Kings Canyon. Tijdens de wandeling liepen we tussen de mooiste plekken heen. Later kwamen we uit bij een rivier dwars door de Kings Canyon, aan het einde van de rivier was een klein soort vijver waar je zelfs in kon zwemmen, dit heb ik niet gedaan maar wel van het prachtige uitzicht genoten. Dit punt heette the Garden of Eden. Dit is weer zo moment dat niet te beschrijven is, hopelijk is het op de foto's wel te zien en anders zal ik het jullie dit graag met liefde willen vertellen!
Na de Garden of Eden zijn we verder gelopen, hebben we over de cliffen en gehangen en veel lol gehad. In totaal hebben we er 4,5 uur over gelopen en dat was het zeker waard.
Na de prachtige wandeling zijn we gaan lunchen en konden we daarna nog even lekker gaan zwemmen. De zwembaden zitten hier vol met zout ipv chloor zoals bij ons, dat was wel even wennen. Na get zwemmen nog even lekker gedoucht, wanneer je kan douchen moet je het ook gelijk doen want soms weet je niet meer wanneer je weer kan douchen bij deze tour!
Toen we allemaal klaar waren zijn we de auto weer ingestapt voor een 3 uur durende toer naar de West Macdonnell nationaal park. Tussendoor hadden we nog echt hele mooie lookout punten om even te genieten en daarna kwamen we al snel aan bij alwee helaas onze laatste camp.
Terwijl de zon daar onderging stond ik gelijk al stil bij hoe mooi deze reis was, welke geweldige dingen we meegemaakt hebben en hoe super groep we hadden. Zoals elke reis of vakantie is dit ook weer super snel gegaan, maar het was het zeker waard.
Net voordat de zon onderging hebben we nog snel een aantal geken groepsfoto's gemaakt. Toen de zon onder was hadden we nog een lekkere avondmaaltijd en was het alweer tijd voor onze laatste nacht onder de sterren in de swags.

Dag 10: een dag die ik me zeker anders had voorgesteld dan verwacht. Zoals bij de meeste touren is de laatse dag een dag van lang reizen om terug te keren naar de stad en weinig te bekijken.
Dit was bij ons totaal niet! We hadden een super dag als afsluiting en dat begon al vroeg, we mochten namelijk uitslapen tot 7 uur. Iedereen werd uit zichzelf wakker en werd niet gewekt, dit was alleen al een lekker gevoel. Bij het wakker worden kon je het ontbijt al ruiken, we hadden namelijk pannenkoeken als ontbijt! Na het rustige ontbijt hebben we de spullen ingepakt zijn we de auto ingestapt, onze allerlaatste bushcamp verlaten en gereden naar de laatste wandelplek. Hier hadden we een wandeling gemaakt langs een rivier, in eerste instantie klinkt dit niet boeiend maar het pad begon met zand, werd later wat stenerig, toen kwam er modder bij en later moest je over de rotsen klimmen. Aan get einde was een klein stukje water tussen de cliffen. Een aantal van de groep gingen de rotsen opklimmen voor het uitzicht over het doodlopende rivier. De oudere man uit Amerika had zin om te zwemmen en dook in ze onderbroek het water in. Al onze zwemkleren lagen namelijk nog in de auto. Uiteindelijk besloot ik ook om te gaan zwemmen in me onderbroek en ik ben blij dat ik het gedaan hebt. Dit was zo prachtig, als je iets verder door zwom, zwom je tussen de groote gijze rots cliffen, als je omhoog keek zag je de.mooie rosé rotswanden en daarboven de strak blauwe lucht. We probeerde steeds verder te komen maar uiteindelijk konden we niet verder doordat een aantal rotsblokken onze weg blokkeerde. Uiteindelijk zijn we maar terug gegaan en nog even gaan opdrogen. Dit was ook weer 1 van de mooie hoogtepunten van de reis!
Na een half beetje opgedroogd te zijn liepen en klommen we terug richting de auto waar we verder reden naar onze lunchplek. Hier kon je een ijsje kopen (wat door heel Australië te koop is) dat heet Golden Gaytime. Er ij. Van die vage Australiërs die zulke namen bedenken, we hebben daarom ook helemaal in een deuk gelegen toen we dat zagen en er een aantal z'n ijsje gingen eten. Na de gezellige lunch zijn we verder gaan rijden waar we uiteindelijk in Alice Spings aankwamen. Dit was het dan, het punt waar je naartoe leefde, de eindbestemming maar ook weer een raar gevoel erover had omdat het nu dan echt afgelopen was.

Deze 10 dagen waren denk wel 1 vanan de mooiste hoogtepunt van mijn Australië reis edenk ook wel van me hele leven. Wat je hier meemaak is zo uniek en het mooie was dat we ook zo super groep hadden ook al waren we met 13 man en was het merendeel uit Holland. Met mensen uit Duitsland, Denemarken en USA kan je een super outback trip hebben!

Toen we aankwamen in ons hostel konden we met een groot gedeelte van de groep in 1 luxere slaapkamer. We hadden alleen maar 1 uur de tijd om met 6 man te douchen. Gelukkig had onze Deense vriend daar een hele mooie oplossing voor. Zodra er 1 onder de douche staat kan de ander zich klaarmaken. Als de eerste klaar was met douchen, ging ieder in een hoekje staan om zich klaar te maken voor de douche of af te drogen en zo ging dat verder totdat we allemaal in 25 min gedoucht waren! We hebben hierop ook met elkaar helemaal in een deuk gelegen.
Toen we klaar waren gingen we met ze alle uit eten en wat drinken om de geweldige tijd te vieren!

Dag 11: Eerst lekker uitgeslapen in weer een normaal bed. Na het ontbijt zijn we naar de markt gegaan. Er is 1x in de zoveel tijd een grote speciale markt stond er aangeplakt. Toen we daar aankwamen was het maar een kleine markt maar was toch leuk om even te zien en te bekijken. Na de markt zijn we met ze alle wezen lunchen en daarna nog even in het park wezen relaxen.
's avond hebben we met een groot gedeelte van de groep samen gekookten een heerlijke backpackers pasta gemaakt! Na het eten wouden we gaan bowlen maar helaas bleek die op zondagavond al vroeg dicht te gaan. Dan was er maar 1 manier en hop naar de kroeg ;). Hier hebbben we voor het laatst met de hele groep nog wat gedronken. Helaas ging de volgende dag al een aantal door en verder reizen.

Dag 12: om half 11 werd er een gratis didgeridoo workshop gegeven in het centrum, en ik als echte Hollander die zijn naam ter ere moet houden ben daarom maar daar naartoe gegaan. Dit was best vet om te leren en uiteindelijk kan ik het nu ook een beetje spelen! Hierna zijn we bij de subway wezen lunchen en heb ik nog een didgeridoo voor mezelf als souvenir gekocht. Als het goed is is hij nu onderweg en duurt het 3 maanden over zee voordat deze uiteindelijk in Holland terecht komt.
Als ik straks terug ben zal ik wel een live concert gaan geven!
's Middags ben ik nog even gaan relaxen door het winkelcentrum en in het hostel en 's avonds hebben we met de hele groep, wat er nog van over was, gezamenlijk gekookt en gegeten wat weer een lekkere maaltijd was.
Na het eten moest ik helaas me tas weer inpakken en vroeg gaan slapen om de volgende dag weer vroeg op te staan.

Dag 13: 5 uur ging alweer de wekker. We reden vandaag in 2 dagen terug naar Adelaide. We reden uiteindelijk om iets over 6e weg richting het zuiden. 's ochtends hadden we de verjaardag van corinna nog gevierd want die was deze dag jarig. Uiteindelijk kwamen we in Cooper Pedy aan waar we sliepen in een bunkhouse. Dit is een huis gebouwd in de rotsen. Dit is ervoor om een lekkere koele temperatuur te hebben in huis als het 40 graden buiten is. Ruim 60% van dit dorpje heeft zijn huis op deze manier. Het was inderdaad ook lekker en koel. We hebben 's avonds nog pizza gegeten en daarna lekker ons bedje ingedoken.

Dag 14: De laatste dag van de outback reis. We reden weer vroeg weg om zo snel mogelijk weer in Adelaide aan te komen. We zagen vanaf de auto de zon opkomen. Dit was een mooi gezicht maar langzaam vielen mij ogen ook weer in slaap. Tussendoor zijn we de grens weer overgegaan naar South Australia en hadden we een uur tijdverschil. We kwamen rond half 6 aan in Adelaide. Helaas liep dit iets anders dan verwacht, 1 van onze reisgenoten werd ziek waardoor we haar naar het ziekenhuis moesten brengen. Ik wil hier niet te veel op ingaan maar uiteindelijk hebben we nog een hostel kunnen regelen om lekker te slapen na een lange dag.

De volgende dag hebben we eerst lekker luxe ontbeten bij de Chinees onder ons waar ze heerlijke goedkope broodjes hadden. De rest van de dag hebben we nog wat regel dingen gedaan en s avonds hadden er na 10 dage outback weer zin in een bietje en zijn we nog even gaan stappen met een aantal, dit kwam goed uit want het was happy houte. Het bier was maar 3 dollar en we hadden iedere keer gratis shotjes! Na de geweldige stapavond zijn we weer lekker ons bedje in gedoken.

16 nov, vandaag stond de gratis chocoladetour op het programma. We gingen naar de chocoladefabriek toe om daar een gratis rondleiding te krijgen en wat lekkere chocolade te proeven. Ik moet zeggen dat dit echt heerlijk was, toen je binnenkwam rook je al die lekkere chocolade lucht. Voordat jullie je toetsenbord onder kwijlen zal ik maar ophouden over se lekkere chocolade ;)

Zaterdag de 17e gingen Arlette en ik naar ons eerste Wooff adres. We kwamen uit bij mensen in Adelaide die een eigen moestuin hebben die we een beetje moeten gaan verzorgen en helpen in het huishouden. Dit viel ons heel erg tegen en de planning is om hier zo snel mogelijk weg te gaan en bekijken wat het volgende reisplan wordt.

Zo dit was dan eindelijk mijn (korte) verhaal over de outback. Het was een geweldige reis die ik nooit zal vergeten. Hopelijk zijn jullie nog niet on slaap gevallen!

Zoals ieder keer doe ik nu ook maar het weerbericht. In het begin va de outback was het nog best fris en liepen we met vesten aan. Als snel werd het warmer en liep het tegen de 40 graden aan. Halverwege hebben we alleen maar 35+ gahad. Ondertussen ben ik nu aardig bruin geworden, totdat ik me t-shirt uittrek. Toen we terug kwamen in Adelaide was het rond de 25 en dat was best frisjes met wat we gewend waren maar opzich ook wel lekker.

Mijn planning is nu om voor de komende maand te gaan werken ergens, hoe wat en waar is nog niet bekend en zal ik ook laten weten zodra ik hey zelf ook weet ;) de volgende reisverslag zou daarom wel even kunne duren maar hou het in de gaten, je weet maar nooit!

• 21 November 2012 - 19:17

Hans:

Mooi verslag je moeder is al aan het oefenen :}:}:}

• 23 November 2012 - 22:38

Arie & Tineke Neervoort:

Wat een verhaal Marc. Via Arlette hadden we al e.e.a. meegekregen maar op deze manier wordt het nog completer. Goed voor een boek samen.
    Veel plezier verder in dit prachtige land.

• 12 December 2012 - 10:35

Milika:

Hé Marc,

Klinkt allemaal superleuk, wat je daar meemaakt. Wij zijn ook nog op zoek naar die wilde euro's, maar dan voor op onze spaarrekening. Ik ben benieuwd of onze buren (Hans en Mariska) ook zo blij zullen zijn als je bij thuiskomst op je didgeridoo gaat spelen!.

Have fun!

groetjes van je Hollandse buurtjes